Już 61 proc. polskich internautów ma smartfona

Blisko ⅔ internautów w Polsce posiada smartfona, a ponad ¼ z nich nie wyobraża sobie życia bez niego. Zobaczcie wyniki raportu MEC Mobile Report.

MEC Mobile Report - Jak korzystamy ze smartfonów?

Jak korzystamy ze smartfonów?

O 17 proc. (z 53 proc. do 61 proc.) wzrósł w 2014 r. odsetek posiadaczy smartfonów wśród polskich internautów – wynika z czwartej, najnowszej edycji badania „MEC Mobile Report” zrealizowanego przez dom mediowy MEC.

Telefony z internetem są najmocniej rozpowszechnione wśród 15-19-latków – 78 proc. z nich ma smartfona (w 2013 r. – 60 proc.). Jednak największy, aż 45-procentowy wzrost popularności tych urządzeń nastąpił w grupie 45-49-latków, już 57 proc. z nich deklaruje korzystanie z internetu w swoim telefonie.

Odsetek posiadaczy smartfonów według wieku (2013 i 2014 rok)

MEC Mobile Report - Odsetek posiadaczy smartfonów (wg wieku)

Odsetek posiadaczy smartfonów (wg wieku).

Wraz z ich upowszechnianiem, zmienia się rola smartfonów w życiu konsumentów. 27 proc. właścicieli tych urządzeń – o 5 punktów procentowych więcej niż rok wcześniej, nie wyobraża sobie życia bez smartfona.


W porównaniu z poprzednimi latami, badani coraz częściej wykorzystują internet w telefonach do kontaktów ze znajomymi – poprzez Facebooka (46 proc.) czy prywatną pocztę (41 proc.). Korzystanie z Facebooka jest znacznie powszechniejsze wśród kobiet (blisko 60 proc. wobec zaledwie 31 proc. mężczyzn), a spośród grup wiekowych korzystanie z Facebooka w telefonie jest najpopularniejsze wśród 15-19-latków (ponad 76 proc. z nich przez telefon łączy się z tym portalem).

Dlaczego używamy internetu w telefonie?

MEC Mobile Report - Powody korzystania z internetu przez smartfona

Powody korzystania z internetu przez smartfona.

Wciąż nieliczni użytkownicy smartfonów używają ich do załatwiania „poważniejszych” spraw – jak transakcje finansowe (13 proc.) czy robienie zakupów (4 proc.). O ile w finansach widać trend wzrostowy – rok wcześniej tylko 9 proc. badanych korzystała z komórki przy ich obsłudze, to zakupy za pomocą smartfona od 2 lat robi ten sam odsetek właścicieli telefonów z internetem.

Smartfonowcy coraz częściej instalują na swoich telefonach dodatkowe aplikacje – ściąga je już 72 proc. właścicieli tych urządzeń, o 5 p. proc. więcej niż rok wcześniej. Większość użytkowników ma jednak nie więcej niż 10 dodatkowych aplikacji.

Większość użytkowników poprzestaje na darmowych opcjach. Mając do wyboru płatne aplikacje bez reklam i bezpłatne z reklamami, wolimy nie płacić, a w zamian mieć styczność z komunikacją marketingową. Tylko 17 proc. właścicieli smartfonów ściąga zarówno płatne jak i bezpłatne aplikacje i – co ciekawe – odsetek użytkowników, którym zdarza się za nie płacić, lekko spadał na przestrzeni dwóch ostatnich lat.

Jakie aplikacje mobilne instalujemy na smartfonach?

MEC Mobile Report - Jakie instalujemy aplikacje mobilne?

Jakie instalujemy aplikacje mobilne?

Przyzwolenie na reklamy to pozytywny sygnał dla marketerów. Już 55 proc. właścicieli smartfonów twierdzi, że zetknęło się z reklamami na swoich urządzeniach, do 40 proc. wzrósł też odsetek smartfonowców, którzy szukali dodatkowych informacji o markach pod wpływem promocji – mówi Izabela Albrychiewicz, CEO MEC – Już ponad 2/3 grupy tzw. grupy komercyjnej to posiadacze smartfonów, którzy coraz częściej korzystają z sieci za pośrednictwem tych urządzeń. Tak więc pytanie dla marketerów brzmi nie „czy”, ale „jak” być tam dla nich dostępnym ze swoją marką – dodaje.

Wyniki raportu pokazują dalszy potencjał rozwoju rynku smartfonów, ale głównie w obrębie ich aktualnych posiadaczy. Wśród tych, którzy mają swój aparat od przynajmniej 6 miesięcy, prawie połowa myśli o wymienieniu go na nowy. Wśród tych, którzy smartfona nie posiadają, tylko 13 proc. rozważa jego zakup.

Badanie „MEC Mobile Report” zrealizowano w maju br., na próbie 1353 internautów w wieku powyżej 15 lat.

źródło: MEC Mobile Report –  blisko ⅔ polskich internautów ma smartfony, wolimy aplikacje z reklamami, ale za darmo

Obserwuj

Łukasz Majchrzyk

redaktor mobiRANK.pl
Od 2005 roku zajmuje się komunikacją internetową i e-marketingiem, pasjonat urządzeń mobilnych i nowych technologii. Dołącz do moich kręgów na Google+ .
Obserwuj