Co będzie następne: iTime, iPhone, iPad czy iPod?

Jak wygląda kwartalna sprzedaż urządzeń mobilnych Apple’a oraz czego możemy się spodziewać 9 września?

iTime Apple

Coraz głośniej jest o smartwatchu i iPhone’ie 6 (który niewiadomo czy będzie się tak nazywał). W doniesieniach słyszymy różne nazwy także dla inteligentnego zegarka Apple’a – w jednych doniesieniach jest to iWatch w innych iTime. Najnowsze doniesienia Johna Grubera z Daring Fireball wskazują, że Apple wyda smartwatcha 9 września, tego samego dnia co najnowszego iPhone’a.

Podczas gdy fani Apple’a spokojnie czekają i tworzą najróżniejsze wizualizacje produktów, inwestorzy są coraz bardziej niespokojni i chcą wiedzieć, jak nowy produkt wpłynie na ich inwestycje (NASDAQ: AAPL). Jak na takiego giganta technologicznego, Apple posiada dosyć szczupłą linię produktów. Pomysł na uszczuplenie oferty powstał jeszcze za czasów Steve’a Jobsa. Firma tak naprawdę ma tylko trzy urządzenia dla konsumentów masowych (z wyłączeniem komputerów i laptopów), są to: iPhone, iPad i iPod. A od początku 2011 roku sprzedaż tych trzech produktów bardzo się zmieniła (wykres poniżej).

Jeśli Apple chce być liderem i poprawić swoje wyniki finansowe, to nieuniknione jest wprowadzenie w tym roku nowego produktu. Poniższy wykres przedstawia trzy historie sprzedaży kluczowych produktów mobilnych Apple’a. Każdy z nich wykazuje inny trend.


Kwartalna sprzedaż: iPhone’a, iPada i iPoda (w mln sztuk)

Jeśli nie widzisz wykresu, kliknij tutaj.

iPhone

Można powiedzieć, że iPhone cieszy się największą popularnością wśród produktów Apple’a.  W pierwszym kwartale 2011 roku sprzedano 16 240 000 sztuk, a w pierwszym kwartale 2014 roku aż 51,03 mln. Wynik jest imponujący, a trend wzrostowy. Na powyższym wykresie widać, że w przypadku iPhone’a Apple nie odnotowuje spadku sprzedaży w ujęciu rocznym.  Natomiast wzrost ten nieco zwolnił.

iPad

Tim Cook powiedział, że iPad jest najszybciej rozwijającym się produktem w historii firmy. Wszystko w porządku, ale patrząc na przestrzeni 3 ostatnich lat, wzrost sprzedaży nie jest tak spektakularny jak w przypadku iPhone’a. Porównując sprzedaż tych urządzeń w trzecim kwartale 2014 roku – 13,2 mln sztuk – do sprzedaży  w trzecim kwartale 2011 roku 9,25 mln sztuk można mówić o 12,5 proc. wzroście w skali roku.

Przyglądając się sprzedaży iPada w ujęciu rocznym zauważamy, że odnotowuje on znaczne spowolnienie sprzedaży.

iPod

Historia iPoda, na tle pozostałych dwóch produktów, wydaje się dość przykra. Można powiedzieć, że produkt odchodzi już do lamusa i został skanibalizowany przez iPhone’a. Jeszcze w pierwszym kwartale 2011 roku to iPod był najlepiej sprzedającym się urządzeniem mobilnym Apple’a. Sprzedano wówczas 19,45 mln sztuk. Sprzedaż produktu spadła do zaledwie 2,93 mln w trzecim kwartale 2014 roku. Trend spadkowy w przypadku iPoda jest bardzo wyraźny.

iTime, iWatch…

Chociaż zawsze jest trudno spekulować na temat jeszcze niewydanych produktów, to wiadomym jest, że analitycy i komentatorzy technologiczni nie przestaną spekulować i wyrażać swoich opinii. Najbardziej stanowcza opinia pochodzi od Katy Huberty, która szacuje, że smartwatch Apple’a sprzeda się w liczbie od 30 do 60 mln sztuk w ciągu pierwszych 12 miesięcy od premiery. Jeśli prognozy się sprawdzą, to iTime od Apple’a może okazać się jednym z najlepiej sprzedających się produktów w historii firmy z Cupertino. iPad jako ostatni odnotował ok. 70 mln sztuk sprzedanych egzemplarzy w ciągu ostatnich 4 kwartałów.

Analityk i guru Ming-Chi Kuo, jest już mniej optymistyczny i przewiduje, że kwestie dostaw zatrzymają sprzedaż, przynajmniej na początku, i do 2014 roku spodziewa się sprzedaży do 3 milionów. Ming-Chi Kuo przewiduje datę rozpoczęcia sprzedaży na koniec listopada.  Natomiast sprzedaż iWatcha w ujęciu rocznym szacuje na 15-20 mln sztuk, co daje firmie umiarkowany sukces.

Podsumowanie

Choć wielu fanów jest podekscytowanych wydaniem iPhone’a 6, wielu domaga się nowych produktów. Wzrost sprzedaży iPhone’a spada i Apple próbuje na wiele sposób ją zwiększyć, chociażby przez ekspansję na Chiny. Wiele firm z USA dostkonale wie, że Chiny to trudne miejsce do prowadzenia biznesu, a Apple ma tam też godnego konkurenta w postaci Xiaomi. W krótkim okresie, iTime może spowodować wzrost notowań Apple’a i dać zapalonym entuzjastom firmy nowy powód do spania przed Apple Store’em na trzy dni przed premierą sprzedaży.

Bonus

Apple zatrudniło niedawno ludzi „dream team” do rozwijania sekretnego projektu, aby ukryć przed opinią publiczną tak długo jak to możliwe, swój najnowszy inteligentny produkt. Czym jest to sekretne urządzenie? :-) Zapewne przekonamy się wkrótce czym jest ów inteligentny sekretny gadżet, który ma wprawić inwestorów i klientów w osłupienie. Czy Apple nas zaskoczy, czy wiemy już wszystko? Zobaczymy.

źródło: The Motley Fool – Apple’s iTime: Will It Be the Next iPhone, iPad, or iPod? (autor: Jamal Carnette)

Obserwuj

Łukasz Majchrzyk

redaktor mobiRANK.pl
Od 2005 roku zajmuje się komunikacją internetową i e-marketingiem, pasjonat urządzeń mobilnych i nowych technologii. Dołącz do moich kręgów na Google+ .
Obserwuj