25 zasad projektowania stron mobilnych

Google udostępniło 25 wskazówek dotyczących projektowania mobilnych stron internetowych.

Zasady projektowania mobilnych stron internetowych

Telefon komórkowy umożliwia użytkownikom dostęp do witryny w dowolnym czasie i z dowolnego miejsca. Czy Twoja strona jest na to gotowa? Strona powinna umożliwić użytkownikom szybko i łatwo znaleźć to, czego szukają bez przeszukiwania opasłych treści. Chociaż istnieje wiele ekspertyz na temat, jak zrobić dobrą stronę, bardzo niewiele z nich opiera się na rzeczywistych danych i badaniach. Dlatego Google we współpracy z AnswerLab przebadało w tym celu ponad 100 użytkowników telefonów komórkowych (smartfonów). Na podstawie tego badania, opracowano 25 zasad projektowania mobilnych stron internetowych, które mają pomóc deweloperom i twórcom stron internetowych sprawić, aby użytkownicy byli zachwyceni, a strona spełniała swój cel.

Przyjrzyjmy się bliżej trzem wnioskom z badania:

Znaczenie wyszukiwarki

Znaczenie wyszukiwarki

Wyszukiwarka ma ogromne znaczenie wśród użytkowników mobilnych, zwłaszcza tych, którzy przeglądają strony sklepów internetowych. Bardzo często wykorzystują oni wyszukiwarkę do znalezienia właściwego produktu. Uczestnicy badania bardzo szybko opuszczali strony, które zwracały nietrafne wyniki wyszukiwania lub duży zestaw wyników, których nie można było zawęzić.

Wskazówka: Należy umieścić na stronie głównej dobrą wyszukiwarkę, najlepiej w formie pola z możliwością wpisania frazy wyszukiwania. Wyszukiwarka powinna zwracać najbardziej pasujące wyniki i powinna być wyposażona w zaawansowane funkcje, takie jak autouzupełnianie i filtry, aby użytkownik mógł szybko dostać to, czego szuka.

Linki do strona mobilna/ pełna wersja strony

Linki do pełnej strony i mobilnej wersji

Jeśli udostępniano wybór „wersja mobilna” i „pełna wersja strony”, uczestnicy badania często klikali na link do odwiedzenia pełnej wersji strony (dostosowanej pod przeglądarki komputerowe) ze względu na przekonanie, że na wersji mobilnej przeoczą istotne informacje. Wybór „strona mobilną” jest rozumiana przez użytkowników jako okrojona wersja pełnej strony internetowej, podczas gdy w rzeczywistości, strona oferuje większość, jeśli nie wszystkie funkcje w formacie przystosowanym do przeglądania na urządzeniach mobilnych.

Wskazówka: Jeśli strona jest wykonana w technologii zapewniającej taką samą funkcjonalność zarówno w wersji mobilnej jak i desktopowej, to nie ma potrzeby podawać linku do przełączania się między wersjami stron. Jeśli zdecydujesz, aby udostępniać użytkownikom link do wersji desktopowej strony, to używaj terminów „wersja desktopowa” zamiast „pełna wersja strony”, aby było jasne, że obie strony mobilna i desktopowa oferują tę samą zawartość i funkcjonalność.

Witryny z mieszanką optymalizacji pod urządzenia mobilne i desktopy

Optymalizacja strony pod kątem mobile'a

Użytkownicy lepiej radzą sobie z nawigowaniem po stronie, jeśli są one dostosowane do urządzeń mobilnych, niż jeśli korzystają na smartfonach z wersji przeglądarkowych stron dostosowanych do komputerów PC. Jednak strony, które zawierały wymieszane funkcje stron desktopowych i mobilnych były faktycznie trudniejsze w obsłudze niż strony niezoptymalizowane pod mobile’a.

Wskazówka: Aby poprawić doświadczenie użytkownika, i mieć pewność, że konwersja na cele na naszej stronie będzie zadowalająca, należy pójść na całość i zoptymalizować całą stronę pod kątem urządzeń mobilnych. Spraw, aby użytkownicy nie musieli przechodzić między stronami desktopowych i mobilnymi, a konwersja na Twojej stronie znacznie się poprawi.

Aby przejrzeć wszystkie wnioski, możecie pobrać cały najnowszy raport w wersji anglojęzycznej: Principles of Mobile Site Design: Delight Users and Drive Conversions (pol Zasady projektowania stron mobilnych) – kwiecień 2014 [Pobierz PDF 15,2 MB], lub możecie go przejrzeć na stronie badania: Google Multi-Screen Resources.

źródło: Drive engagement and loyalty through smart mobile site design – Jenny Gove, User Experience Researcher, Google