Zobaczcie najważniejsze wnioski z badania jakościowego ShoppingShow 2014: Zwyczaje zakupowe konsumenta digitalnego.
Serwis Shopping Show opublikował 2. część badania konsumentów digitalnych, tym razem skupiono się na zwyczajach zakupowych. Badanie zostało podzielone na dwie części:
1. Wywiady pogłębione IDI, w których wzięło udział osób.
2. Badanie ilościowe metodą ankietową, w którym udział wzięło osób.
W obu przypadkach respondenci zostali zrekrutowani pod kątem wytycznych autorów badania
(szczegóły przedstawiają poniższe ilustracje).
Badanie odbyło się w Galerii Handlowej Silesia City Center w Katowicach oraz Galerii Mokotów w Warszawie.
Zobacz także 1. część badania Kim jest konsument digitalny?
Digitalizacja rynku stała się faktem za sprawą technologii. Staliśmy się digitalnymi konsumentami, bo na co dzień zaczęliśmy używać smartfonów i tabletów nie tylko na użytek gier oraz informacji, ale także zakupów. W najnowszych badaniach jakościowych opisano bliżej konsumenta digitalnego. Przedstawiono jego profil i odkryto, jakie ma nowe zwyczaje zakupowe. Prześwietlono go pod kątem korzystania z urządzeń mobilnych oraz preferencji i sposobu używania „małych ekranów”.
To pierwsze tego typu badanie na rynku polskim. Nikt wcześniej na tak dużej próbie badawczej nie przeprowadził wywiadów pogłębionych z użytkownikami, a zarazem konsumentami o tym, jakie towarzyszą im emocje i zwyczaje zakupowe.
W JAKI SPOSÓB KONSUMENT KORZYSTA Z URZĄDZEŃ MOBILNYCH?
Pod kątem zakupowym urządzenia mobilne służą konsumentowi do:
- „wyGoogle’owania” produktu, celem zasięgnięcia informacji, opinii na temat poszukiwanego produktu,
- skorzystania z przeglądarek cenowych,
- skorzystania z dostępnych aplikacji (najpopularniejsze to te z kodami rabatowymi),
- dokonania przelewu lub sprawdzenia stanu konta.
UŻYTKOWANIE URZĄDZEŃ MOBILNYCH W CIĄGU DNIA
JAK KORZYSTAMY Z POSZCZEGÓLNYCH URZĄDZEŃ MOBILNYCH?
UŻYTKOWANIE SMARTFONÓW NA CO DZIEŃ
Zakupy za pośrednictwem urządzeń mobilnych stają się naszą codziennością. I nie chodzi tylko
o drobne transakcje (gazeta, kosmetyk, płyta CD), ale o konkretne produkty codziennego użytku takie, jak: sprzęt elektroniczny, odzież, obuwie, markowe kosmetyki, nie wspominając o droższych ofertach typu samochód, markowe meble, itp. W domu wolimy korzystać z tabletu bardziej niż
z komputera czy laptopa. Tymczasem wiele rodzimych e-sklepów nadal nie radzi sobie
z zarządzaniem i obsługą konsumentów digitalnych oraz wciąż utrzymuje stereotypowe podejście, które dzieli zamiast łączyć światy online z offline.
SMARTFON POMOCNY W ZAKUPACH
Po przeprowadzonych badaniach wiadomo już, że zdecydowana większość oferentów nadal nie zdaje sobie sprawy z tego, że kanały sprzedaży online i offline wzajemnie się uzupełniają, tworząc tzw. kanał uniwersalny. Bo konsumenci oczekują zintegrowanych rozwiązań!
Przewiduje się, że w ciągu trzech lat wszystkich urządzeń podłączonych do internetu, a zarazem do smartfonów będzie 75 miliardów.
Jak donosi Stefan Ferber w Harvard Business Review:
Oczywiście, kiedy wszystko jest podłączone do sieci, ma to również wpływ na sposób tworzenia faktycznej wartości. W wielu przypadkach wartością nie jest już produkt przemysłowy, ale raczej usługa wykonywana za pośrednictwem sieci, do której użytkownicy mają dostęp poprzez różne urządzenia.
W raporcie „Zwyczaje zakupowe Konsumenta Digitalnego” postanowiono zweryfikować wiedzę ilościową przez pryzmat praktycznego zastosowania. Do pogłębionych wywiadów wybrano typowych reprezentantów digitalnego pokolenia. Osób nie tyle młodych, co korzystających (kupujących) regularnie zarówno w sieci, jak i w galeriach handlowych, interesujących się nowinkami technologicznymi i lubiących z nich korzystać. Ale też na tyle reprezentatywnych, aby uchwycić nie tylko zachwyt nad obecnymi możliwościami e-zakupowymi czy m-zakupowymi, ale też wiele barier i niedociągnięć w stosunku do oczekiwań komfortowych, wygodnych i szybkich zakupów.
OCZEKIWANIA NA PRZYSZŁOŚĆ WZGLĘDEM UŻYCIA SMARTFONÓW W TRADYCYJNYM SKLEPIE
Zachęcamy do lektury raportu „Zwyczaje zakupowe Konsumenta Digitalnego”, bo oprócz powyższych wymienionych informacji, znajdują się tam również praktyczne wskazówki dla zarządzających z branży Retail&Fashion i nie tylko.
Zwyczaje zakupowe konsumenta digitalnego – badanie jakościowe 2014 [PDF, 8 MB, 30 str.]
źródło: informacja prasowa ShoppingShow 2014