Zobaczcie jak wygląda internet mobilny w Polsce, rynek producentów i urządzeń mobilnych na przestrzeni ostatnich lat, na infografice od Gemiusa i Polsko-Japońskiej Wyższej Szkoły Technik Komputerowych.
W czołówce urządzeń, z których generowany jest ruch w polskim internecie mobilnym, znajdują się obecnie urządzenia Samsunga, zaraz za nimi iPhone’y i iPady. Od połowy 2011 do końca 2013 r. większość tego ruchu pochodziła z urządzeń Apple. Coraz większy udział w ruchu w polskim internecie mobilnym zyskuje Samsung. Od połowy 2012 r. (kiedy to Samsung Galaxy S III zawitał na polskim rynku w czerwcu 2012 r.) przyrost stał się gwałtowniejszy niż w wypadku Apple’a. Z początkiem 2014 r. koreańska firma została liderem.
Zdaniem dr. Leszka Bukowskiego z Polsko-Japońskiej Wyższej Szkoły Technik Komputerowych, w tym roku Polacy coraz chętniej będą serfowali po sieci przy pomocy swoich smartfonów i tabletów. – To zjawisko obserwujemy wszędzie na świecie i Polska na pewno nie będzie wyjątkiem – uważa naukowiec.
Rok 2014 w rękach Apple i Samsunga
– Co więcej, produkty Apple’a i Samsunga będą generowały zdecydowaną większość ruchu w polskim internecie mobilnym. Nic nie wskazuje na to, aby 2014 rok przyniósł nam w tym względzie jakieś niespodziewane zmiany. Pytaniem natomiast jest, czy przyrost udziału Samsunga nadal będzie tak gwałtowny, czy też raczej się ustabilizuje i Apple nie będzie już traciło na rzecz Koreańczyków – mówi dr Bukowski.
Ekspert z Polsko-Japońskiej Wyższej Szkoły Technik Komputerowych zwraca uwagę na trzy zjawiska, które wynikają z analizy danych pokazujących udział urządzeń mobilnych poszczególnych producentów w ruchu internetowym od połowy 2010 roku.
- Produkty Apple’a, tj. iPhone’y i iPad’y, są w czołówce urządzeń, z których generowany jest ruch w polskim internecie mobilnym. Od połowy 2011 aż do końca 2013 roku większość tego ruchy była generowana właśnie z urządzeń z opatrzonych symbolem nadgryzionego jabłka. Pozycja Apple’a jest tutaj stabilna. Apple jest firmą, która wręcz inicjowała swoimi produktami całą mobilną rewolucję i od kilku lat niezmiennie jest w awangardzie nowatorskich rozwiązań w dziedzinie technologii mobilnych – mówi dr Bukowski.
- Naukowiec zwraca też uwagę na słabnącą pozycję Nokii. – Już w połowie 2011 roku większość ruchu w internecie mobilnym była generowana z urządzeń Apple’a a na początku 2012 roku Nokia zaczęła ustępować miejsca Samsungowi. W końcu wraz z początkiem 2013 roku Sony również wyprzedziło Nokię swym udziałem w polskim internecie mobilnym – zauważa ekspert. Podkreśla jednak, że Nokia na pewno nie powiedziała jeszcze ostatniego zdania – To marka, którą wielu konsumentów wciąż darzy sporym sentymentem a w potężnym tandemie z Microsoftem może sprawić niespodziankę i zaskoczyć nowymi rozwiązaniami – uważa dr Bukowski.
- Koreański Samsung ma coraz większy udział jeżeli chodzi o ruch w polskim internecie mobilnym. Początkowo, a więc w latach 2010 – 2011, udział Apple’a był poza zasięgiem Samsunga. Pierwsza i druga generacja Galaxy S ustępowały pod wieloma względami produktom Apple’a. Jednak od połowy 2012 roku (Samsung Galaxy S III zawitał na polski rynek w czerwcu 2012 roku) przyrost udziału Samsunga w internecie mobilnym stał się gwałtowniejszy niż Apple – tym samym wraz z początkiem 2014 roku Samsung jest liderem. Samsung musiał się wiele nauczyć jeżeli chodzi o rozwiązania mobilne i dopiero trzecia generacja jego flagowej platformy Galaxy S była na tyle dopracowanym produktem, by stać się dla wielu urządzeniem „kultowym” – podsumowuje dr Leszek Bukowski z Polsko-Japońskiej Wyższej Szkoły Technik Komputerowych.
W styczniu 2014 roku ruch z tabletów i smartfonów w polskiej sieci utrzymywał się na poziomie 10 proc. To ponad dwa razy więcej niż przed rokiem (4 proc. w styczniu 2013 roku) i dwa razy mniej niż średnia światowa (24 proc., źródło: StatCounter).
Infografika: Internet mobilny w Polsce
Największy udział w rynku urządzeń mobilnych w Polsce mają: Apple, Samsung, Sony i Nokia. a najpopularniejszymi urządzeniami mobilnymi są: iPad* – 23%, iPhone* – 8%, Galaxy S* – 9%, Asus Google Nexus 7 – 1%. Gwiazdka * oznacza w sumie wszystkie modele tego urządzenia.
Najważniejsze wydarzenia na rynku urządzeń przenośnych w Polsce od 2010 roku
2010
- maj 2010 – właściciele iPada 1 aktywizują się w sieci
- czerwiec 2010 – premiera Samsunga Galaxy S i iPhone’a 4
- grudzień 2010 – 1% – odsetek ruchu internetowego generowanego przez urządzenia mobilne w Polsce
2011
- marzec 2011 – początek sprzedaży iPada 2
- kwiecień 2011 – premiera Samsunga Galaxy S II
- czerwiec 2011 – Apple przegania Nokię w udziale w rynku w sieci, a iPad dogania iPhone’a
- październik 2011 – śmierć Steve’a Jobsa
- październik 2011 – premiera iPhone’a 4s
- grudzień 2011 – 2,4% – odsetek ruchu internetowego generowanego przez urządzenia przenośne w Polsce
2012
- styczeń 2012 – Samsung dogania Nokię w udziale rynku urządzeń mobilnych w sieci w Polsce
- styczeń 2012 – Sony Ericsson przejęty przez Sony, który od teraz ma w sumie 13% udziału w sieci
- marzec 2012 – premiera iPada 3. generacji
- maj 2012 – premiera Samsunga Galaxy S III
- czerwiec 2012 – premiera Asusa Google Nexus 7
- wrzesień 2012 – premiera iPhone’a 5
- wrzesień 2012 – pojawia się ruch z urządzeń polskiego producenta GoClever
- grudzień 2012 – 4,2% – odsetek ruchu internetowego generowanego przez urządzenia przenośne w Polsce
2013
- styczeń 2013 – Sony przegania Nokię w udziale ruchu w sieci w Polsce
- lipiec 2013 Samsung Galaxy S 4 wchodzi na rynek
- wrzesień 2013 – premiera iPhone’a 5s i 5c
- listopad 2013 – początek sprzedaży iPada Air
- grudzień 2013 – 9,2% – odsetek ruchu internetowego generowanego przez urządzenia przenośne w Polsce
2014
- styczeń 2014 – Samsung dogania Apple w udziale ruchu w sieci (31% Samsung vs. 29% Apple)
Zobaczcie na infografice jak wygląda udział w rynku internetowym poszczególnych producentów urządzeń mobilnych w Polsce i jak rósł odsetek ruchu generowanego przez urządzenia przenośne w Polsce od 2010 roku.
O Badaniu
Dane, na których oparto analizę, pochodzą z badania ruchu na stronach WWW (gemiusTraffic), które firma Gemius prowadzi w ponad 20 krajach Europy oraz na Bliskim Wschodzie i w Afryce Północnej (dane łączone dla Bahrajnu, Egiptu, Jordanii, Libanu, Omanu, Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Arabii Saudyjskiej, Maroko, Algierii, Tunezji, Iraku, Kuwejtu, Kataru, Syrii, Jemenu, Libii oraz Autonomii Palestyńskiej).
źródło: informacja prasowa Gemius, Polsko-Japońska Wyższa Szkoła Technik Konputerowych