Apple i iPhone w liczbach

Spójrzcie jak wyglądają statystyki sprzedaży iPhone’a na przestrzeni lat w porównaniu z konkurencją.

Apple w liczbach

Firma Apple zaprezentowała w zeszłym tygodniu wyniki sprzedaży za ostatnie trzy miesiące 2013 roku. Sprzedano 51 milionów iPhone’ów. Reakcje w całej technoblogosferze były szalenie mieszane, jak zwykle. Niektóre nagłówki mówiły o rozczarowaniu, rekordzie, a jeszcze inni starali się powiedzieć, że były złe z przyczyn, które Ciebie czy mnie naprawdę mogą nie obchodzić, czyli cen akcji i oczekiwań zysków na Wall Street (było 57 mln). Te doniesienia nie są niczym niezwykłym i mają miejsce co 3 miesiące. Jednak po spojrzeniu na sprzedaż iPhone’a od prawie samego początku, jedno staje się jasne: iPhone jest na samym szczycie.

Reszta branży – zdominowana przez telefony z systemem Android przez firmy takie jak Samsung – wykazuje pewne oznaki spowolnienia. Lubimy iPhone’a, jest to świetne urządzenie – dowodem na to mogą być poniższe liczby i ładne wykresy.

Liczba sprzedanych iPhone’ów w poszczególnych kwartałach (2007-2013)

Kwartalna sprzedaż iPhone'ów

Ile iPhone’ów sprzedana w poszczególnych kwartałach (2007-2013)

We wrześniu zeszłego roku Apple wprowadziło na rynek nowe iPhone’y (Relacja z konferencji Apple’a: „Tak wygląda postęp” (iPhone 5S) i „Żyj kolorowiej” (iPhone 5C)) i kwartał 2013 roku pobił rekord sprzedaży. Od stycznia do sierpnia, można zauważyć lekki spadek spowodowany tym, że ludzie czekali na debiut nowego modelu jesienią. Jak można się spodziewać popyt na nowe iPhone’y cyklicznie rośnie po wypuszczeniu nowego modelu iPhone’a.


Patrząc wstecz na ostatnich liczby Apple sprzedało 51 milionów iPhone’ów w okresie październik – grudzień 2013. To imponujący wynik, ale w mniejszym stopniu, jeśli porównać do 48 mln iPhone’ów sprzedanych rok wcześniej. Z roku na rok wzrost w tym okresie wyniósł 7 procent, najniższy, jaki był do tej pory. Nie jest to anomalia, bowiem wzrost sprzedaży iPhone’a spadł dramatycznie w ciągu ostatnich dwóch lat.

Od 2007 do 2011 roku, sprzedaż iPhone podwajała się w każdym sezonie, mniej lub bardziej. Nowy iPhone miał zwiększyć sprzedaż. W 2012 roku, wzrost zmniejszył się o dwie trzecie, a wprowadzenie dwóch modeli iPhone’ów w 2013 roku nie pomogło i sprzedaż spadła o kolejne dwie trzecie. Ale, aby to zauważyć należy spojrzeć na wykresy sprzedaży. Sprzedaż na poniższym wykresie rośnie, z roku na rok coraz wolniej.

Roczna sprzedaż iPhone'ów

Ile iPhone’ów sprzedano w danym roku (2008-2013)

Dynamika sprzedaży iPhone'a

Zmniejszająca się dynamika sprzedaży iPhone’ów (2008-2013)

Na drugim wykresie powyżej, możemy zauważyć spadającą dynamikę sprzedaży, która z roku na rok jest coraz mniejsza. Jeśli jednak zrobić krok do tyłu i spojrzeć na cały rok sprzedaży iPhone’a, sprzedaż iPhone w 2013 r. osiągnęła 153,4 milionów, czyli około 13 procent więcj niż rok wcześniej.

Dlaczego tak się dzieje, nie do końca wiadomo. Istnieje kilka prawdopodobnych powodów:

  • coraz więcej producentów telefonów z systemem Android, takich jak np. Samsung,
  • eksplozja firm, które chcą zarobić na smartfonach z systemem Android – nawet firmy produkujące PC, takie jak Lenovo i Acer
  • eksplozja tanich telefonów z systemem Android, które nie są już takie złe, np. Moto G,
  • wzrost większych telefonów tzw. phabletów, które przełamują granicę między telefonem a tabletem,
  • ekspansja sprzedaży w rozwijających się regionach świata, takich jak Chiny, z którymi dopiero niedawno (w grudniu) Apple podpisało kontrakt (może dlatego, że sprzedaż tak dramatycznie zwalniała?).
  • iOS 7, iPhone 5, 5S i 5C z którymi było wiele kontrowersji (więcej niż w poprzednich latach)

Możemy założyć, że więcej ludzi kupuje sztandarowy model iPhone 5S niż tańszy plastikowy, kolorowy model iPhone 5C, ale Apple nie przewiduje podziału sprzedaży. Tak czy inaczej, jest to pierwszy rok, kiedy zostały wypuszczone dwa iPhone’y i wydaje się, że taktyka nie była zbyt dobrym lekarstwem na zwiększenie sprzedaży – prawdopodobnie dlatego, że 5C jest niewiele tańszy od głównego modelu. Choć nie wiemy, czy bez niego sam iPhone 5S osiągnąłby gorszy lub lepszy wynik.

Na poniższej tabeli, mamy porównany roczny wzrost sprzedaży iPhone’a z modelami Samsunga. Aby mieś perspektywę rynku dołączono również roczny procent wzrostu dla całego rynku smartfonów.

Przyrost sprzedaży iPhone'a w ujęciu rocznym

Nie jest znana  liczba sprzedaży Samsungów przed 2010 r., ale to jest pierwszy rok kiedy sprzedaż Samsungów znacząco wzrosła dzięki sukcesowi marki Galaxy. Spowolnienie wzrostu sprzedaży Samsungów również odnotowano w zeszłym roku, podobnie jak w przypadku Apple’a. Wzrost sprzedaży Samsunga spadł do ok. 45 procent w 2013 roku. W całej branży odnotowuje się większą stabilność.

Na koniec,wykres przedstawiający jak iPhone’a (czyli iOS) sprzedał się w porównaniu do swoich konkurencyjnych systemów operacyjnych – systemu Windows Phone, Androida i Blackberry.

Kwartalna sprzedaż smartfonów na świecie wg mobilnego systemu operacyjnego (2007-2013)

Kwartalna sprzedaż smartfonów na świecie wg mobilnego systemu operacyjnego (2007-2013)

Można zobaczyć, jak sprzedaż urządzeń mobilnych Apple’a różni się na przestrzeni ostatnich dwóch lat od Androida, która rośnie bez przerwy. Microsoft Windows Phone, nadal rośnie, ale w niewielkim stopniu. Znajduje się na 3,5 procent udziału w rynku, przy sprzedaży, która wynosi mniej niż jedna trzecia iPhone’a. BlackBerry powoli umiera, sprzedając dużo mniej telefonów komórkowych w każdym kwartale, mimo rozwijającej się branży.

Trudno powiedzieć, jak Apple może odwrócić trend spadkowy. Niektórzy sugerują, że Apple powinno wprowadzić nowe rodzaje iPhone’ów typu iPhablet, bardzo tanie odmiany, wiele wiarygodnych pogłosek wskazuje również na iPhone’y z dużym ekranem, ale Apple zawsze miało inną strategię i ciężko powiedzieć co jest prawdopodobne. Nowa umowa z China Mobile to dobry początek. Na pewno nie zaszkodziłoby, aby poprawić znacząco żywotność baterii w następnym iPhone’ie :-) Zobaczymy już w tym roku.

źródło: digitaltrends.com (Jeffrey Van Camp)

Obserwuj

Łukasz Majchrzyk

redaktor mobiRANK.pl
Od 2005 roku zajmuje się komunikacją internetową i e-marketingiem, pasjonat urządzeń mobilnych i nowych technologii. Dołącz do moich kręgów na Google+ .
Obserwuj