Polak a nowoczesne technologie płatnicze [infografika]

Wyniki raportu z badania „Polak a nowoczesne technologie płatnicze” na infografice przygotowanej przez MasterCard®.

MasterCard zbadał stosunek Polaków do nowoczesnych technologii płatniczych, takich jak karty zbliżeniowe i zbliżeniowe płatności telefonem. Raport „Polak a nowoczesne technologie płatnicze” to projekt badawczy złożony z trzech części. Przedstawiamy wyniki pierwszej z nich – ogólnopolskiego badania opinii [1] – już 26% Polaków korzysta z kart zbliżeniowych, 25% ze smartfonów, a 5% z płatności zbliżeniowych przy użyciu telefonu – osoby korzystające ze smartfonów i/lub płatności zbliżeniowych (przynajmniej z jednego z tych rozwiązań) są zdecydowanie bardziej otwarte na nowości technologiczne, a 11% z nich już wykorzystuje telefony do płatności zbliżeniowych. Technologiczni innowatorzy, ceniący status materialny i rodzinni tradycjonaliści – to nasze postawy wobec najnowszych rozwiązań płatniczych.

Infografika MasterCard® – Polak a nowoczesne technologie płatnicze

Polak a nowoczesne technologie płatnicze - infografika
Infografika MasterCard® – Polak a nowoczesne technologie płatnicze

Stosunek Polaków do nowoczesnych technologii płatniczych – jak płacą Polacy?

Wśród rozwiązań technologicznych związanych z płaceniem najpopularniejsza jest karta płatnicza stykowo (44% korzysta minimum raz w tygodniu), istotny jest także odsetek płacących zbliżeniowo kartą płatniczą (21% minimum raz w tygodniu). Płatności za pośrednictwem telefonu (zbliżeniowo lub zdalnie) dokonało już około 5% badanych. Osoby posiadające smartfon wykorzystują funkcje umożliwiające płatności zbliżeniowe (6%) oraz robienie zakupów (5%).

Polacy przekonali się do zbliżeniowych płatności kartą, a teraz uczą się korzystania z kolejnych nowinek technologicznych ułatwiających transakcje bezgotówkowe. Komórka stała się dziś swoistym centrum dowodzenia. Za jej pomocą jesteśmy w stanie załatwić coraz więcej spraw. Smartfon może również spełniać funkcję naszego portfela. Karta płatnicza nie musi już być wydawana w postaci plastikowego prostokąta. Aby dokonać płatności możemy skorzystać z naklejki, zegarka, telefonu komórkowego czy też jakiegokolwiek innego przedmiotu, z którego klient może wygodnie korzystać w różnych codziennych sytuacjach – powiedziałAleksander Naganowski, Business Leader, Business Development, MasterCard.

Jacy są Polacy używający kart płatniczych zbliżeniowo?

Profil tych osób przedstawia się następująco:

  • w dużej mierze osoby w wieku 18-39 lat
  • zdecydowanie przeważają osoby w wykształceniem wyższym lub średnim
  • częściej korzystające z Internetu oraz posiadające telefon komórkowy (bardziej zaawansowane w nowoczesne technologie)
  • pracujące oraz lepiej sytuowane finansowo
  • wielkość miasta zamieszkania nie determinuje w znaczącym stopniu korzystania z kart płatniczych zbliżeniowo

Sukces płatności zbliżeniowych w Polsce spowodował, że rynek jest zainteresowany kolejnymi innowacjami. Część mobilnych operatorów działających w Polsce wraz z kilkoma bankami zainwestowało w technologię, która umożliwia wgrywanie kart płatniczych na karty SIM operatorów. W ten sposób telefonem można płacić zbliżeniowo (NFC) we wszystkich punktach w Polsce, które akceptują takie formy płatności –uważa Aleksander Naganowski, Business Leader, Business Development, MasterCard.

Polacy korzystający ze smartfonów i/lub płatności zbliżeniowych (minimum jednego z tych rozwiązań) są zdecydowanie bardziej otwarci na nowości technologiczne, w tym na nowoczesne formy płatności telefonem. Nowoczesne formy płatności (zbliżeniowo lub zdalnie przez telefon) są już rozpowszechnione w tej grupie – odsetek użytkowników wynosi nie mniej niż 10%. Obecni użytkownicy smartfonów mają istotnie większe oczekiwania wobec tego typu telefonów niż osoby nieposiadające smartfona, a planujące jego zakup – 10 % użytkowników smartfonów oczekuje możliwości płatności zbliżeniowych telefonem.

Segmentacja Polaków ze względu na stosunek do nowych technologii

Badanie pokazało, że jako społeczeństwo reprezentujemy trzy grupy ze względu na stosunek do nowoczesnych form płacenia:

technologiczni innowatorzy (N = 337)

Osoby otwarte na nowości technologiczne i pewne siebie, wartości takie jak: rodzina, znajomi czy kontakty ze znajomymi nie są dla nich tak istotne jak dla ogółu badanych. W grupie tej więcej jest osób młodych, w trakcie nauki lub z wykształceniem wyższym.

Technologiczni innowatorzy
technologiczni innowatorzy

ceniący komfort/status materialny (N = 355)

Polacy, dla których ważne są wartości materialne. Istotne dla nich jest poczucie bezpieczeństwa i swobody finansowej. Przeważają w tej grupie osoby w średnim wieku (25-59 lat) z wykształceniem średnim lub wyższym. Posiadają najwięcej dóbr materialnych, w tym tych związanych z nowoczesnymi technologiami.

Ceniący komfort materialny
ceniący sobie komfort materialny

rodzinni tradycjonaliści (N = 308)

Osoby przywiązane do tradycyjnych postaw i wartości (szczególnie ważne są dla nich rodzina, kontakt ze znajomymi oraz spokojne i przewidywalne życie). W dużej mierze segment ten stanowią osoby w wieku 60 i więcej lat, emeryci i renciści.

Rodzinni tradycjonaliści
rodzinni tradycjonaliści

NFC najbardziej znaną technologią płatności zbliżeniowych.

Ponad 1/4 badanych zna technologię NFC, użytkownicy stanowią 4% tej grupy. Wśród przyczyn braku korzystania najczęściej wskazywane są ograniczenia techniczne.

W każdej z badanych grup NFC jest znaną technologią płatności zbliżeniowych. Najwyższa znajomość w grupie: Ceniących komfort/status materialny, przy czym wskaźnik korzystania wyższy jest w grupie Innowatorów.

Technologiczni Innowatorzy są grupą najsilniej korzystającą z nowoczesnych technologii, jest to także grupa najczęściej korzystająca z płatności telefonem. Ceniących komfort/status materialny natomiast najczęściej korzystają z kart płatniczych (stykowo).

Technologiczni innowatorzy są najbardziej otwarci na płatności zbliżeniowe oraz zakupy za pomocą smartfona (odsetek wskazań dla tej grupy zbliża się do 10%.

Jeszcze niedawno Polacy pozostawali daleko w tyle za innymi krajami europejskimi pod względem poziomu ubankowienia i korzystania z nowoczesnych rozwiązań płatniczych. Sytuacja ta z roku na rok ulega dynamicznym zmianom – coraz więcej Polaków ma konta bankowe i coraz częściej Polacy korzystają z kart płatniczych. Co jednak bardziej zaskakuje, Polacy są również bardzo otwarci na nowoczesne technologie płatnicze, takie jak karty zbliżeniowe, płatności mobilne oraz zbliżeniowe za pomocą telefonu – dodaje Profesor Dominika Maison, Uniwersytet Warszawski.

MasterCard PayPass – Wallet


O MasterCard
 MasterCard (NYSE: MA), www.mastercard.com, jest firma technologiczną działającą w globalnym obszarze płatności. Obsługujemy najszybszą światową sieć przetwarzania płatności, łączącą konsumentów, instytucje finansowe, punkty handlowo-usługowe, rządy i przedsiębiorstwa w ponad 210 krajach i terytoriach. Produkty i rozwiązania MasterCard ułatwiają codzienne funkcjonowanie działalności handlowej, takiej jak zakupy, podróże, prowadzenie firmy i zarządzanie finansami. Sprawiają, że są one bezpieczniejsze i sprawniejsze dla każdego użytkownika. Śledź nas na Twitterze @MasterCardNews, przyłącz się do dyskusji na Cashless Pioneers Blog oraz zapisz się, aby otrzymywać najnowszy biuletyn od Engagement Bureau.

[1] Realizacja na ogólnopolskiej, reprezentatywnej próbie:

  • Pięciostopniowy, reprezentatywny dobór respondentów uwzględniający płaszczyzny podziału terytorialnego kraju oraz zmienne demograficzne
  • Zachowanie kryteriów reprezentatywności ze względu na płeć, wiek, region oraz wielkość miejscowości zamieszkania
  • Realizacja wywiadów za pomocą wywiadu bezpośredniego (F2F) w dniach 20-24.09.2013
  • Metoda realizacji: CAPI
  • Wielkość próby N=1000 osób

źródło: informacja prasowa MasterCard® z 14.11.2013