Raport Marketing Mobilny od Interaktywnie.com

Serwis Interaktywnie.com opublikował Raport Marketing Mobilny. W grudniowej edycji comiesięcznych raportów motywem przewodnim jest pytanie: aplikacja czy strona mobilna?

raport marketing mobilny
Screen okładki Raportu Marketing Mobilny

W najnowszym raporcie autorzy sprawdzili między innymi w jaki sposób przeglądamy strony na urządzeniach mobilnych. Wnioski są szczególnie interesujące dla osób lub firm, które zastanawiają się czy tworzyć stronę w technologii responsive web design czy aplikację mobilną. W raporcie znajdziecie również się prognozy dotyczące liczby wyświetleń stron mobilnych w przyszłym roku oraz opisy wybranych case study. Poniżej najciekawsze wnioski i wyniki z raportu od interaktywnie.com.

Raport Marketing Mobilny

Smartfon czy tablet? Aplikacja, wersja mobilna a może pełna strona? Interaktywnie.com zapytał na przełomie listopada i grudnia 1 138 internautów, jak korzystają z internetu mobilnego. I jakie mają w związku z tym korzystaniem odczucia i wnioski.

Przeglądanie stron na urządzeniach mobilnych w obu przypadkach wiąże się z pewnymi niedogodnościami. Pełna wersja strony przy dzisiejszej szybkości łącz i przeglądarek mobilnych ładuje się całkiem szybko, ale poruszanie się palcem po małym ekranie dotykowym jest dość uciążliwe. Problemem są też nieładujące się elementy flash. Z kolei wersja mobilna serwisu jest przeważnie okrojona w stosunku do desktopowej. Co zatem wybierają użytkownicy?

Dużo zależy od samego urządzenia. Gdy korzystamy ze smartfona, lepszym wyborem okazuje się być strona mobilna. Ten sposób korzystania z serwisów www jest najchętniej wybierany przez 38 proc. badanych. Ale co ciekawe, całkiem sporo użytkowników tych małych urządzeń – 25 procent – najbardziej lubi przeglądać pełne wersje stron.

Inaczej jest wśród internautów surfujących na tabletach. Ponad połowa z nich najchętniej otwiera desktopowe wersje stron, a zaledwie co piąty wybiera te mobilne. Taki rozkład preferencji raczej nie zaskakuje. Ekrany tabletów są na tyle duże, że przeglądanie pełnych serwisów nie nastręcza większych problemów. A jednocześnie strony„lekkie”często są krojone na miarę najmniejszych ekranów dotykowych i w tabletach wyglądają dość ubogo.

W jaki sposób korzystamy ze stron internetowych NA TELFONIE/SMARTFONIE/TABLECIE?

W jaki sposób najchętniej korzystasz ze stron WWW na telefonie i tablecie?
źródło: Raport Marketing Mobilny

Jak oceniamy wersje mobile stron?

Badani zostali poproszeni o ocenę w skali od 1 do 5 kilku czynników, jakie są istotne przy pracy z internetem na urządzeniu mobilnym. Jeśli spojrzeć na globalnie uzyskane wyniki – niezależnie od używanego urządzenia oraz tego czy użytkownik częściej korzysta z wersji mobilnej strony internetowej czy aplikacji, okazuje się, że największą zaletą wersji mobilnych jest szybkość ładowania się. Przewagę – niewielką – odpowiedzi pozytywnych (za takie uznano 4 i 5) nad negatywnymi (1 i 2) oraz neutralnymi (3) miał też aspekt wygody korzystania.

Jak oceniamy wersje mobilne stron WWW?

Rodzaj urządzenia mobilnego a wiek jego właściciela

Około 13,5 miliona może wynieść na koniec 2013 roku liczba smartfonów w Polsce, prognozuje firma badawcza IDC. To o połowę więcej w stosunku do końca 2012 roku.

Penetracja smartfonów w Polsce wynosi 33 proc., znacznie mniej niż w Szwecji (70%) i Korei Południowej (73%), wynika z najnowszego badania Ericsson ConsumerLab. Ale 18 procent Polaków chce kupić swój pierwszy smartfon, zaś połowa obecnych posiadaczy inteligentnych telefonów ma zamiar wymienić go na nowszy w ciągu najbliższego roku. Ma to sprawić, że już w przyszłym roku, wskaźnik penetracji w Polsce ma wzrosnąć do 51 procent.

Rodzaj urządzenia mobilne, a wiek jego właściciela

Płeć a korzystanie z urządzeń mobilnych

Ze smartfonów wciąż częściej korzystają mężczyźni. Posiadanie takiego urządzenia deklaruje 32 procent panów i 27 procent kobiet. Równocześnie tradycyjnych telefonów komórkowych używa 61 procent kobiet i 54 procent mężczyzn. Niemal 1 na 10 kobiet, które używały tylko albo telefonu albo smartfona, zaczęła korzystać z obu rodzajów urządzeń, wynika z badania Genaration Mobile.

Płeć, a korzystanie z urządzeń mobilnych

Najpopularniejsze marki telefonów i smartfonów w Polsce

Najbardziej popularną marką jest Samsung, wynika z dostępnych badań rynku. Szacuje się, że ich udział w sprzedaży to jedna trzecia wartości całego tortu. Na drugim stopniu podium stoi Nokia, jednak udziały fińskiego producenta z roku na rok się kurczą. Kiedy roczna dynamika wzrostu Samsunga w ostatnich latach była dwucyfrowa, to Nokia traci jednocyfrowo.

Co ciekawe, Koreańczyk ma nieco większą popularność wśród kobiet, wynika z raportu Generation Mobile 2013. Tymczasem warto zwrócić uwagę, że jeszcze w 2012 roku to 45 procent mężczyzn i zaledwie 27 procent kobiet decydowało się na Samsunga.

Najpopularniejsze marki telefonów i smartfonów w Polsce

Najpopularniejsze mobilne systemy operacyjne w Polsce

Zarówno tablety jak i smartfony w Polsce najczęściej działają na systemie Android. Korzysta z nich niemal 60 procent użytkowników, wynika z najnowszego raportu IAB Polska.

Sytuacja w Polsce niewiele różni się od światowej. System Google’a jest monopolistą z 81-procentowym udziałem na koniec trzeciego kwartału 2013 roku, wynika z danych Strategy Analytics. Na drugim miejscu jest iOS od Apple (około 13 proc.) oraz Microsoft Windows (ponad 4 proc.).

Najpopularniejsze mobilne systemy operacyjne w Polsce

Internet mobilny w Polsce

Duża popularność mobilnego Internetu stanowi jedną z cech wyróżniających Polskę na tle pozostałych krajów Unii Europejskiej – wskaźnik penetracji przekracza już unijną średnią o 0,2 punkty procentowe, czytamy w raporcie UKE.

Polacy chętniej korzystają z dobrodziejstw bezprzewodowego dostępu do sieci, bo jego ceny są coraz niższe, a elastyczność rozwiązań rośnie. Średni, miesięczny koszt w pierwszym kwartale tego roku wyniósł 66,75 złotych, wynika z badania UKE. Klienci mogą nabyć pakiety z limitem transferu w wielkości od 200 megabajtów, a nawet do 40 gigabajtów.

Dla wszystkich ofert wzrost pakietu danych, mimo że towarzyszył mu wyższy abonament, poprawiał relację miesięcznego kosztu do wielkości dostępnego transferu. W efekcie cena 1 GB w najniższym przedziale przekraczała nawet 70 zł (Dialog, Toya, Inea), natomiast dla wariantów powyżej 30 GB wyniosła maksymalnie 3,84 zł (Plus). Najkorzystniejszą taryfą pod względem efektywnego kosztu 1 GB była Orange Free 99 ze stawką na poziomie 2,99 zł/GB – czytamy w raporcie.

Zobaczcie także nasz ranking: Jaki wybrać internet mobilny? (zestawienie)

Internet mobilny w Polsce

Raport znajdziecie pod linkiem: KLIKNIJ I POBIERZ PEŁNY RAPORT MARKETING MOBILNY

źródło: teksty i grafiki pochodzą z pełnej wersji Raportu Marketing Mobilny od interaktywnie.com