E-prasa na tablety – zestawienie 16 polskich tytułów (lipiec 2013)

Czytanie prasy na tablecie może być przyjemniejsze niż w wersji „analogowej”. W zestawieniu wziąłem pod lupę 16 popularnych tytułów dostępnych na tablety. Zobaczcie co oferują polscy wydawcy w e-wersjach swoich czasopism.

Wielu moich znajomych uważa, że tablet nie może zastąpić wersji papierowej dziennika, czy ulubionego miesięcznika. Jestem innego zdania. Oprócz zestawienia aplikacji popularnych polskich gazet, spróbuję wykazać wyższość e-wydania nad wersją papierową. Czy mi się to uda, sami ocenicie.

W zestawieniu przyjrzałem się 16 polskim popularnym tytułom na iPada (w niektórych przypadkach również na Androida). Zadałem także kilka pytań wydawnictwom odnośnie ich aplikacji i przygotowałem zestawienie funkcjonalności, które oferują w swoich e-wydaniach. Większość aplikacji jest przygotowana porządnie i widać, że wydawcom zależy na użytkownikach wersji elektronicznej. Oprócz przeniesienia wydania papierowego 1:1 do wersji elektronicznej oczekujemy coraz więcej i chciałoby się czerpać pełnymi garściami z możliwości jakie daje wydanie cyfrowe. Ale po kolei.

Wyższość wersji elektronicznej nad papierową? czyli e-prasa na tablety

W lutym tego roku zespół K2 UX przeprowadził badanie dotyczące aplikacji prasowych na tablety. Z raportu możecie dowiedzieć się o sposobie korzystania z e-wydań przez użytkowników iPada. Oprócz tego w jaki sposób, kiedy i gdzie korzystamy z dedykowanych aplikacji, raport zawiera wiele przydatnych wskazówek dla wydawców i projektantów aplikacji na iPada (wiele z tych rad uwzględniłem w zestawieniu, aby sprawdzić, czy wydawcy wzięli je sobie do serca?). Cały raport możecie przeczytać na specjalnej stronie: www.prasanaipada.pl. Poniżej podlinkowałem również infografikę, na której autorzy raportu zamieścili najważniejsze wnioski z badań.

źródło: K2 (www.prasanaipada.pl)

Zalety wersji elektronicznej:

  • oszczędność czasu: bez ruszania się z leżaka, za jednym kliknięciem możemy kupić wybrany tytuł i zacząć od razu czytać (czasem jeszcze zanim trafi do kiosku)
  • odsłuch artykułów: możemy wygodnie posłuchać dłuższych artykułów w drodze do pracy
  • oszczędność pieniędzy: wydania w wersji elektronicznej są o wiele tańsze od drukowanych, zarówno prenumerata jak i pojedyncze wydanie (od 3,80 zł za tygodnik/dziennik do 11,40 za magazyn). Niektóre tytuły oferują gratisowe wydania specjalne (np. Newsweek)
  • mamy dostęp do wydań archiwalnych, koniec z makulaturą
  • wersje elektroniczne zawierają multimedia, i dodatkowe artykuły, niedostępne w wersji papierowej
  • wyszukiwanie treści, w wielu e-gazetach możemy przeszukać wydanie po słowie kluczowym
  • zapamiętanie ostatnio czytanego artykułu i ulubione

Jak powinny być tworzone dobre aplikacje do czytania prasy?

Z raportu K2 UX (zalecenia projektowe na tablety):

  • Najważniejsze jest, aby aplikacja umożliwiała wygodne czytanie na ekranie tabletu. Artykuły powinny być zaprojektowane tak, aby użytkownicy nie musieli poświęcać swojej energii na dostosowywanie wyglądu treści – powiększanie czy otwieranie innych widoków tego samego artykułu.
  • Użytkownik powinien mieć możliwość kopiowania tekstu, aby nie musiał robić zrzutów ekranu.
  • Aplikacja powinna umożliwiać przekręcanie urządzania z pozycji pionowej w poziomą i odwrotnie. I powinna dobrze to obsługiwać – nie tracić przy tym miejsca, w którym użytkownik czytał, nie zmieniać strony na inną.
  • Należy wykorzystać możliwości zmiany interfejsu w zależności od orientacji urządzenia – powiększenie zdjęcia, inaczej formatowany tekst dla orientacji poziomej.
  • Pierwszy ekran aplikacji (czyli okładka albo pierwsza strona gazety) zawierający tytuły wybranych artykułów, powinien być klikalny i przenosić w odpowiednie miejsce gazety.
  • Aplikacja powinna zawierać przynajmniej jeden spis treści (klikalny!), a najlepiej kilka sposobów przeglądania zawartości gazety, np. przeglądanie po kategoriach albo tagach. W menu aplikacji powinien być dostępny szybki powrót do spisu treści.
  • Zdjęcia, wykresy, infografiki powinny być dostępne w formie umożliwiającej wygodne przeglądanie na tablecie – powiększanie po kliknięciu, galerie multimediów.
  • Należy wykorzystać możliwości urządzenia i wzbogacać aplikację o multimedia (wideo, pliki muzyczne) oraz interaktywne obszary, linkowanie do stron w internecie (tylko należy poinformować o tym użytkownika).

Zestawienie 16 aplikacji popularnych tytułów prasowych

W poniższej tabeli zamieściłem funkcjonalności (w tym zalecenia K2) i sprawdziłem, które tytuły zagwarantowały podstawowe funkcjonalności w swoich e-wydaniach. Najlepiej wypadł Newsweek Polska, i pomimo, że brakuje mu wielu funkcjonalności, które mają inne aplikacje czyta się go równie dobrze jak wersję papierową. Najlepiej mają się cyfrowe wydania tygodników i miesięczników, dzienniki muszą jeszcze dopracować swoje aplikacje. Należy wspomnieć, że każdy z tytułów dostarcza pełnowartościowe wydanie, jednak czasem forma pozostawia wiele do życzenia. Na szczęście w aplikacjach możemy za darmo podejrzeć przykładowe wydanie i ocenić, czy aplikacja spełnia nasze oczekiwania i czy chcemy zamienić wersję papierową na e-model. Niestety tylko 4 pozycje umożliwiają odsłuch artykułów, co jest bardzo przydatne i wygodne, szczególnie jeśli jesteśmy w ruchu. W tabeli zamieściłem również cenniki wydań, dzięki czemu możecie sprawdzić ile zaoszczędzicie na e-wydaniu. Jak widzicie jest dużo czerwonych pól, ale miejmy nadzieję, że wraz z popularyzacją tej formy, wydawcy wkrótce jeszcze bardziej poprawią swoje gazety. Pocieszające, że jest coraz lepiej!

e-prasa_zestawienie_lipiec_2013Zestawienie: stan na 22 lipca 2013

 Poniżej krótkie podsumowanie ocenianych e-wydań i linki do aplikacji (alfabetycznie).

Angora

Aplikacja Angory wypadła najgorzej w moim zestawieniu, nie oznacza to jednak, że jest zła. Jest to typowe przeniesienie wersji papierowej do wersji elektronicznej, przypominające PDF-a z aktywnym spisem treści. Warto jednak zaznaczyć, że jako jedna z nielicznych, jest też dostępna na telefon komórkowy. Minusem jest brak wersji pod Androida.
iPad

Auto Świat

Autorzy aplikacji Auto Świata nie pokusili się na razie na dodanie odsłuchu artykułów, co moim zdaniem w przypadku miesięcznika powinno być standardem. Ale może dzięki temu cena jest numeru jest bardzo przystępna?

Charaktery

Miesięcznik Charaktery wypadł całkiem nieźle, bok Forbesa i Dziennika Gazety Prawnej zajął drugie miejsce w zestawieniu. W aplikacji mamy do dyspozycji pełne wydanie + multimedia i odsłuch do 5 artykułów w numerze.

Dziennik Gazeta Prawna

Wśród dzienników, aplikacja Dziennika Gazety Prawnej wypadła najlepiej, jednak dużym minusem jest brak aktywnego spisu treści, zamiast tego jest pogląd całych stron. W aplikacji dostępna jest również wyszukiwarka, jednak nie radzi sobie z odmianą wyrazów.

Forbes

Cyfrowa wersja magazynu została poszerzona o relacje z imprez biznesowch, artykuły w wersji do słuchania oraz serwis z aktualnymi informacjami ze świata biznesu, najnowszymi komentarzami ekspertów i notowaniami giełdowymi.

Gazeta Wyborcza

Cyfrowa Gazeta Wyborcza to proste przeniesienie wersji papierowej, bez dodatkowych feature’ów. Przeglądanie podobne jak w przypadku DGP. Istnieje możliwość otworzenia artykułu w nowym oknie. Niestety nie można kupić pojedynczego numeru, natomiast cena miesięcznej prenumeraty 6,99 euro wygląda bardzo atrakcyjnie na tle konkurencji. Brakuje również wersji na Androida. Brak spisu treści rekompensuje podgląd całych stron.

iPad

Men’s Health

W wydaniu na tablety, wydawca oferuje 12 numerów w cenie 9. Jednak w apce Men’s Healtha brakuje możliwości odsłuchu artykułów i zapamiętania ostatnio czytanego artykułu. Niemniej jednak cyfrowe wydanie miesięcznika nie odbiega od papierowego.

Newsweek Polska

Zwycięzca zestawienia, jednak nie jest to jeszcze idealna aplikacja. Mamy możliwość odsłuchania artykułów (tylko na tabletach). Dostępne są treści multimendialne i gratisowe wydania specjalne dla tych, którzy wykupią prenumeratę cyfrową. W aplikacji brakuje możliwości zmiany orientacji na pionową, ale w przypadku tego tygodnika, nie jest to wadą. Wygodniej czyta i ogląda się to e-wydanie trzymając czytnik w poziomie.
iPad, Android

Polityka

Wydanie Polityki na tablety jest bardzo podobne do wydania Newsweeka. Równie dobrze korzysta się z aplikacji, są równiez treści multimedialne i lektor, układy stron również dobrze dostosowane. Szkoda, że brakuje bonusów no i wersji na Androida. Maksymalna subskrypcja to miesięczna prenumerata gazety.

Przekrój

Jakość aplikacji Przekroju nie odbiega od konkurencji. Szkoda, że nie ma możliwości odsłuchania artykułów, ale za to prenumerata tygodnika jest bardzo korzystna: miesięczny koszt, czyli za  4 numery zapłacimy ok. 7,60 zł. Podobnie z roczną i 3-miesięczną subskrypcją – tutaj też ceny są bardzo konkurencyjne.

Puls Biznesu +

Wydanie z największą liczbą możliwości nawigacyjnych (czy to jest plus?) Dużo multimediów: klikalne obszary, wykresy, grafiki, świadczą, że programiści chcieli jak najlepiej wykorzystać możliwości cyfrowego wydania. Nie jest to proste przeniesienie wersji papierowej, co bardzo cieszy. Jednak koszt jest dwukrotnie większy od konkurencyjnych wydań: ok. 7,60 zł za numer.

Rzeczpospolita

Rzeczpospoolita nie wyróżnia się od swoich kolegów z półki (Gazety czy DGP). Również brakuje klikalnego spisu treści, ale jest wyszukiwarka i podgląd stron. Na szczęście istniej możliwość kupienia pojedynczego numeru.

Wprost i Do Rzeczy (Kiosk)

W aplikacji Wprost Kiosk zostały zintegrowane wszystkie tytuły wydawane przez Platformę Mediową Point Group: tygodnik Wprost, i Do Rzeczy, miesięcznik Historia Do Rzeczy oraz do wydania specjalne tych tytułów i archiwum miesięcznika FILM. Niestety mnogość tytułów jest jeszcze odwrotnie proporcjonalna do liczby dostępnych funkcjonalności.

Zwierciadło

Typowe przeniesienie wydania papierowego. Duże zdjęcia, dobra jakość bez dodatkowego wykorzystania możliwości jakie daje w tego typu magazynach wersja cyfrowa.

➔ Obserwuj nas w Google News, aby być na bieżąco!

źródło:
Informacja od wydawnictw prasowych.
Raport K2 UX „Prasa na iPada” www.prasanaipada.pl

autor artykułu: Łukasz Majchrzyk, od 2005 zajmuje się komunikacją internetową i e-marketingiem, pasjonat urządzeń mobilnych i nowoczesnych technologii, lipiec 2013 mobiRANK.pl