Rynek tabletów w 2Q 2015 roku

Apple, które stworzyło rynek tabletów nie jest już na nim liderem. Zobacz jak wygląda udział na światowym rynku tabletów w 2. kwartale 2015 r.

Kiedy wiosną 2010 roku po raz pierwszy ukazał się iPad, tablety były rzadkością. Oczywiście, takie firmy jak Microsoft eksperymentowały z hybrydowymi komputerami PC z ekranem dotykowym, ale te urządzenia nie trafiły wówczas na rynek.

Rok później, Apple sprzedawał około 10 milionów iPadów w ciągu jednego kwartału, a inni producenci ścigali się by wpasować się w panujący trend. Przez kilka lat rynek tabletów należał głównie do firmy Apple.

Na poniższym wykresie, przygotowanym przez serwis Statista i opartym na danych IDC, widzimy jak udział największych graczy – Apple’a i Samsunga – zmieniał się od 2011 roku do drugiego kwartału 2015 roku.

Rynek tabletów na świecie od 2Q 2011 do 2Q 2015 r.

Przez ostatni rok udział tabletów Samsunga bardzo zbliżył się do udziału iPada, a prawie 60% sprzedanych tabletów pochodzi obecnie od mniejszych producentów, bez konkretnie dominującej grupy. Wśród mniejszych producentów, najpopularniejszym jest Lenovo z około 6-proc. udziałem.

Udział producentów na rynku tabletów (% i mln sprzedanych sztuk tabletów)

producentmln szt.(2015)udział w 2015mln szt. (2014)udział w 2014zmiana (%)
1. Apple10,924,5%13,327,7%-17,9%
2. Samsung7,617,0%8,618,0%-12%
3. Lenovo2,55,7%2,44,9%6,8%
4. Huawei1,63,7%0,81,7%103,6%
5. LG1,63,6%0,51,0%246,4%
pozostali20,445,6%22,446,7%-9,3%
total:44,7100%48100-7,0%

źródło: IDC Worldwide Quarterly Tablet Tracker, 29 lipca 2015, dane uwzględniają tablety i urządzenia hybrydowe 2 w 1.

producenci tabletów (udział) 2011 - 2015

Tymczasem w ciągu ostatnich lat cały rynek tabletów odnotowuje ciągły spadek –  wg danych IDC sprzedaż tabletów w 2. kwartale 2015 roku spadła o 7% w porównaniu do tego samego okresu w ubiegłym roku.

źródło: Statista, IDC – Worldwide Tablet Market Continues to Decline; Vendor Landscape is Evolving, According to IDC