Handel mobilny: Polska liderem rozwoju w Europie

Zobaczcie jak w praktyce wygląda rynek handlu mobilnego w Polsce, UE i USA? – raport „Handel mobilny w praktyce 2014”.

Raport Handel mobilny w praktyce 2014

Według najnowszego raportu „Handel mobilny w praktyce 2014” (2. edycja raportu na temat rynku m-commerce  w Polsce, Unii Europejskiej i USA) przygotowanego przez mGenerator, wartość rynku handlu mobilnego w Polsce, tylko w tym roku, wzrośnie o 113% i osiągnie poziom jednego miliarda złotych, a w 2015 roku aż 2,5 miliarda.

Już 11 milionów Polaków w zeszłym miesiącu korzystało z internetu za pośrednictwem smartfona lub tabletu, a blisko 5 milinów kupiło produkt, usługę lub aplikację za ich pomocą. Ponadto, co trzeci e-sklep dostosował swoją ofertę do wymagań użytkowników mobilnych. Jednak tylko 5,3 proc. polskich firm, z ponad 2 tysięcy przebadanych, posiada mobilną wersję strony internetowej.

Na przestrzeni ostatnich miesięcy widać, że rodzime e-sklepy powoli, ale konsekwentnie wdrażają rozwiązania mobilne.

Wzrost znaczenia urządzeń mobilnych w handlu internetowym spowodował, że sklepy które jako pierwsze zainwestowały w rozwiązania mobilne, dzisiaj mogą już liczyć zyski. W tej sytuacji przedsiębiorcy do tej pory z dystansem spoglądający w stronę mobile, zaczęli doceniać jego znaczenie i szukać narzędzi umożliwiających pozyskanie ruchu za jego pośrednictwem – mówi Dariusz Grabowski z Ceneo.pl.Bardzo dobre perspektywy ma przed sobą również branża turystyczna, oferująca swoje usługi w internecie.

Od 5 lat obserwujemy systematyczny wzrost, zarówno liczby odwiedzin, jak i zamówień składanych za pomocą smartfonów i tabletów. W 2010 klienci mobilni generowali zaledwie 0,3 proc. zamówień. Za przełomowy można uznać rok 2013, gdy łączna liczba zamówień składanych w naszym serwisie za pośrednictwem smartfonów i tabletów wyniosła 5,7 proc. W tym roku już prawie co 10 klient dokonywał rezerwacji online za pośrednictwem urządzeń mobilnych – mówi Radosław Damasiewicz, dyrektor marketingu i e-commerce w Travelplanet.pl. Sytuacja nie wygląda jednak tak dobrze w przypadku polskich firm (nie koncentrujących się na e- handlu), które zdają się nie dostrzegać potencjału tkwiącego w rozwiązaniach mobilnych. Największe zmiany dotyczą jednak samych użytkowników. Już 50 proc. Polaków posiada smartfona, a jedna trzecia tablet. Ta, ciągle rosnąca, grupa użytkowników aktywnie korzysta z internetu i aplikacji za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Coraz częściej robi też w ten sposób zakupy. Już dziś stosowne ułatwienia (aplikacje lub strony mobilne) dla takich właśnie osób wdrożyło 31,49 proc. polskich e- sklepów. W ciągu ostatniego roku liczba ta wzrosła o 7 proc.

Rok 2014 w handlu mobilnym ma należeć do Polski. To właśnie nasz kraj ma rozwijać się najszybciej w Europie, osiągając wzrost na poziomie 113 proc., dzięki czemu rynek m-commerce w Polsce osiągnie wartość miliarda złotych – mówi Piotr Krawiec, prezes zarządu mGenerator.pl.

Prognozy nt. najszybciej rosnących rynków m-commerce w Europie
Prognozy nt. najszybciej rosnących rynków m-commerce w Europie

Podobne tempo wzrostu możemy zauważyć również w przypadku reklamy mobilnej. Obecnie wynosi ono ponad 100 proc. rok do roku, a sama jej wartość szacowana jest na 32 miliony złotych – mówi Maciej Wyszyński, Managing Director CEE w Sociomantic Labs.

Korzystanie z rozwiązań mobilnych w sklepach internetowych
Korzystanie z rozwiązań mobilnych w sklepach internetowych
Korzystanie z rozwiązań mobilnych na firmowych stronach WWW
Korzystanie z rozwiązań mobilnych na firmowych stronach WWW

Duże zmiany dopiero przed nami

Nadzieję na szybszy rozwój polskiego m-commerce dają deklaracje przedstawicieli sklepów internetowych. – Prawie 50 proc. badanych przedstawicieli e-sklepów stwierdziło, że zamierza wdrożyć rozwiązania mobilne w ciągu najbliższych 6 miesięcy. Zmniejszył się również znacznie, do 12,65 proc., odsetek tych, którzy planują zrobić to w ciągu najbliższych 2 lat. W ubiegłym roku takie deklaracje składało 2 na 5 badanych. W przypadku firm takie plany wdrożenia rozwiązań mobilnych ma ponad połowa przedsiębiorstw. Niestety, większość z tych, które planują to zrobić (42,9 proc.) daje sobie 2 lata na takie wdrożenie. Prawie 10 proc. planuje uruchomienie mobilnej strony lub aplikacji w ciągu 3 miesięcy – informuje Piotr Krawiec z mGenerator.pl.

O ile sklepy cechują się coraz większą świadomością konieczności wdrażania rozwiązań mobilnych, o tyle firmy nie myślą jeszcze o nich zbyt poważnie.

Plany wdrożenia strony mobilnej lub aplikacji mobilnej przez e-sklepy (kiedy?)
Plany wdrożenia strony mobilnej lub aplikacji mobilnej przez e-sklepy (kiedy?)
Plany wdrożenia strony mobilnej lub aplikacji mobilnej (kiedy?)
Plany wdrożenia strony mobilnej lub aplikacji mobilnej (kiedy?)

Sprzedaż mobilna rośnie

Ostatnie 12 miesięcy to nie tylko systematyczny wzrost liczby sklepów posiadających rozwiązania mobilne. To także większa aktywność konsumentów w obszarze zakupów mobilnych. – Już co piąty przedstawicieli e-sklepów deklaruje, że takie transakcje stanowią od 5 do 10 proc. wszystkich zamówień. W roku ubiegłym twierdziło tak zaledwie 12 proc. z nich. Większy jest też ich optymizm, co do wzrostu przychodów ze sprzedaży mobilnej. Prawie 70 proc. z nich prognozuje, że ulegną one zwiększeniu. Dla porównania, w ubiegłym roku twierdziło tak mniej niż 50 proc. badanych. – dodaje Piotr Krawiec z mGenerator.pl.

Prognozy przychodów e-sklepów generowane z mobile'a
Prognozy przychodów e-sklepów generowane z mobile’a

Płatności mobilne piętą achillesową polskiego m-commerce

Właściciele smartfonów i tabletów wciąż nie mogą skorzystać z wygodnej formy płatności za zakupy. Najpopularniejszymi formami zapłaty oferowanymi przez polskie sklepy internetowe są wciąż: przelew bankowy, płatność za pobraniem i szybkie płatności internetowe. Płatności mobilne wdrożyło zaledwie 6,24 proc. badanych e-sklepów. Jest to nieznaczny wzrost, gdyż w zeszłym roku posiadało je 5,88 proc. z nich. – Z deklaracji właścicieli sklepów internetowych wynika, że są oni świadomi konieczności wprowadzenia płatności mobilnych. W ciągu ostatniego roku z 31,35 do 37,88 proc. zwiększył się odsetek tych, którzy twierdzą, że wprowadzą je w najbliższym czasie. Niestety liczba tych, którzy wdrożyli je do swoich e-sklepów nie uległa znaczącej zmianie. Powodem takiej sytuacji może być brak uniwersalnego standardu, który ułatwiłby to zadanie e-sklepom, nadzieję daje Polski Standard Płatności – mówi Piotr Krawiec z mGenerator.pl.

Czy wdrażać płatności mobilne w e-sklepie?
Czy wdrażać płatności mobilne w e-sklepie?

Strony i aplikacje mobilne zwiększają zainteresowanie firmą oraz sprzedaż

Już 4 na 5 badanych przedstawicieli e-sklepów twierdzi, że rozwiązania mobilne zwiększają zainteresowanie ich biznesem wśród klientów. 12 miesięcy temu uważało tak 76,47 proc. badanych. Co ciekawe, zdania firm w tej kwestii są bardzo zbliżone. Na podobnie skonstruowane pytanie twierdząco odpowiedziało 77,56 proc. respondentów. Jednak rozwiązania mobilne odpowiadają nie tylko za zwiększenie popularności e-sklepów i firm, są również narzędziem zwiększającym sprzedaż. Według 77,24 proc. przedstawicieli sklepów internetowych, jest to kolejna zaleta posiadania takiego rozwiązania. Wśród korzyści, jakie one dają, wymieniali również zwiększenie dostępności sklepu (72,36 proc.) lub firmy (75,6 proc.) oraz dostosowanie się do wymagań klientów (63,84 proc. sklepy i 60,49 proc. firmy).

Jak zachęcić klienta do korzystania ze strony mobilnej lub aplikacji?

Wśród najczęściej wymienianych czynników wpływających pozytywnie na częstsze korzystanie przez klientów z rozwiązań mobilnych oferowanych przez sklepy, respondenci najczęściej wymieniali większą dostępność urządzeń mobilnych. Te jednak są już szeroko dostępne i użytkownicy często posiadają więcej niż jedno. Badani uważają również, że zachętą może być chęć spróbowania czegoś nowego oraz pilna potrzeba wynikająca np. z chęci porównania ceny produktu w różnych sklepach. Czynnikiem motywującym do robienia m-zakupów może być też większa liczba sklepów posiadających takie rozwiązania oraz specjalne zniżki i promocje.

Ostatni rok to przede wszystkim zmiany w branży e-commerce, która coraz bardziej uświadamia sobie, jak ważne są rozwiązania mobilne. Niestety, sytuacja nie wygląda aż tak dobrze wśród firm. – Dlatego potrzebna jest edukacja ich w zakresie korzyści, jakie może dać im wdrożenia rozwiązań mobilnych – podsumowuje Piotr Krawiec z mGenerator.pl.

Rynek handlu mobile w Polsce rozwija się intensywnie. Co prawda na mówienie o rewolucji jest chyba jeszcze za wcześnie, jednak dynamiczna ewolucja polskiego m-commerce staje się już faktem. Tym samym realne stają się prognozy analityków mGenerator.pl, dotyczące wartości rynku handlu mobilnego w Polsce, na poziomie 2,5 miliarda złotych w 2015 roku.

Powyższe dane pochodzą z najnowszej edycji raportu „Handel mobilny w praktyce 2014” przygotowanego przez mGenerator.pl.

Piotr Krawiec o najnowszym raporcie mGenerator.pl „Handel mobilny w praktyce 2014”

Pełna treść raportu dostępna jest tutaj.

źródło: informacja prasowa mGenerator.pl