Najlepsze gry planszowe na tablety

Lubicie grać ze znajomymi w gry planszowe? Teraz możecie zaoszczędzić na miejscu i zagrać w planszówki na tablecie! Zobaczcie zestawienie najlepszych gier planszowych przeniesionych na tablety.

Gry planszowe na tablety

Nie ukrywam, że jestem fanem gier planszowych i długich rozgrywek ze znajomymi. Niestety gra planszowa na tablecie nie zastąpi prawdziwej planszówki. Jednak mimo wszystko nie zawsze jesteśmy w stanie zebrać odpowiednią liczbę graczy o dowolnej porze dnia. Wtedy właśnie (ale tylko wtedy!) na ratunek przychodzą nasze ulubione gry planszowe stworzone specjalnie na tablety. Poniżej zestawiłem najpopularniejsze gry planszowe, które mają swoje odpowiedniki cyfrowe. Podobnie jak wersje analogowe, te które możecie rozpakować i powyciskać elementy z wytłoczek, nie należą do najtańszych. Ale wiem, że prawdziwi fani nie pożałują tych 5 euro!

Niedawno wspominaliśmy o kostce Dice plus (DICE+ to polska kostka do cyfrowych gier planszowych), czy gry planszowe dostaną swoje drugie życie dzięki tabletom i nowoczesnym technologiom? Mam nadzieję, że tak.

Uwaga nie znajdziecie tutaj Monopolly czy Scrabble’i – to zestawienie dla prawdziwych fanów planszówek :)

Zobaczcie najnowsze zestawienie 10 gier planszowych na tablety, karcianek i logicznych, krótkie opisy i ich zasady, które przygotowali na YouTube’ie prawdziwi wyjadacze plansz.

Jeśli nie macie miejsca na stosy pudeł z grami zagrajcie najpierw w wersje elektroniczne, a potem zachęcam do zakupu wersji klasycznych – dużo większa frajda i przyjemna rozrywka ze znajomymi. Większość gier jest na iPada, ale znajdziecie też wersje na iPhone’a i telefony z Androidem. Znacie kogoś kto nie lubi grać w planszówki!

Miłej zabawy!

Najlepsze gry planszowe na tablety z Androidem i iOS-em
1. Puerto Rico HD

Ekonomiczna gra planszowa autorstwa Andreasa Seyfartha. Wersja oryginalna została wydana w Niemczech w 2002 roku przez firmę Alea będącą firmą-córką wydawnictwa Ravensburger. W Polsce gra ukazała się dopiero w 2007 roku nakładem Wydawnictwa Lacerta. Polska wersja jest rozszerzona w stosunku do wersji niemieckiej o 14 dodatkowych budynków. Gra tuż po jej opublikowaniu wspięła się na szczyt prestiżowego rankingu BoardGameGeek (BGG) i utrzymywała się na pierwszym miejscu przez kilkadziesiąt miesięcy. W Polsce gra zdobyła tytuł Gra Roku 2008. W plebiscycie internetowym zdobyła również wyróżnienie: Gra Roku 2008 – Wyróżnienie Graczy. W grze wyeliminowano prawie całkowicie element losowości. Główną „przeszkodą” dla graczy są ich partnerzy w rozgrywce. Gra osadzona jest w czasach, gdy Puerto Rico (kilka lat po jego utworzeniu) przeżywało swój pierwszy okres rozkwitu.

Zasady gry

Podczas rozgrywki każdy z graczy wybierają jedną z siedmiu postaci. Gracze kolejno wykonują akcję związaną z daną postacią. Gracz, który wybrał postać może skorzystać (jako jedyny) z przywileju, który posiada dana postać. W ten sposób gracze wznoszą budynki, produkują towary i sprzedają je na targowisku lub wysyłają statkami na Stary Kontynent. Aby zbierać plony i przetwarzać je na towary potrzebni są oczywiście koloniści, których zatrudnia się zarówno na plantacjach jak i w budynkach produkcyjnych.

Gra kosztuje 4,99 euro, ale od wielu lat jest uznawana za jedną z najlepszych planszówek, a cena w stosunku do wersji papierowej jest bardzo niska.

2. Osadnicy z Catanu

Jedna z najpopularniejszych gier planszowych, która zdobyła popularność dzięki łatwej rozgrywce. Wieloosobowa gra planszowa wymyślona przez Klausa Teubera, wydana po raz pierwszy w 1995 przez niemieckie wydawnictwo Franckh-Kosmos-Verlag pod nazwą Die Siedler von Catan.

Każdy z graczy reprezentuje tytułowych osadników zakładających kolonie na wcześniej niezamieszkanej wyspie Catan. Wyspa składa się z wyłożonych losowo na początku każdej gry heksagonalnych żetonów wyobrażających różne rodzaje terenu: las, pola uprawne, łąki, góry, wzgórza i pustynię. Na każdym polu umieszczony jest żeton z liczbą. Wyspę otacza morze, a na wybrzeżu znajdują się porty. Osady zakładane przez graczy dostarczają ich właścicielom surowców naturalnych, zależnie od przylegającego do nich terenu oraz od rzutu kośćmi w każdej turze. Surowce naturalne są używane do budowania dróg, rozbudowywania osad w miasta oraz nabywania kart rozwoju.

Gracze mogą handlować surowcami, które wyprodukują zarówno pomiędzy sobą jak i przy pomocy portów. Ten ostatni sposób jest jednak bardzo kosztowny lub ograniczony do jednego rodzaju surowców. Ponieważ bardzo trudno jednemu graczowi wyprodukować wszystkie surowce potrzebne do rozwoju, odpowiednio podejmowane decyzje handlowe są istotnym elementem strategii prowadzącej do sukcesu. Interakcję pomiędzy graczami komplikuje również istnienie złodzieja, który kradnie graczom surowce i utrudnia ich produkcję. W grze nie występują elementy walki. Oprócz używania złodzieja, niepodejmowania handlu z innymi graczami oraz blokowania rozwoju ich dróg i osad, nie ma możliwości wyrządzenia szkody przeciwnikom.

Zwycięzcą zostaje gracz, który zgromadzi dziesięć punktów zwycięstwa. Punkty zwycięstwa uzyskuje się za wybudowanie osady lub miasta, najdłuższej drogi, stworzenie największej armii złożonej z rycerzy lub karty rozwoju reprezentującej specjalne budowle.

Wersja na iPada kosztuje 4,49 euro. Grę kupicie klikając na poniższy przycisk.

Pobierz aplikację w sklepie App Store

3. Keltis

Uczestnicy zagrywają karty, aby przemieszczać swe pionki po kamiennych ścieżkach. Istnieją karty z 5 różnymi symbolami/kolorami, każdy z nich odpowiada jednej ścieżce. Oprócz tego na każdej z kart widnieje liczba (po dwie z liczbami od 0 do 10). W każdym kolorze uczestnicy mogą zagrywać karty w sekwensie wznoszącym lub opadającym. Podobnie jak w grze Lost Cities, lepiej jest skoncentrować się na kilku ścieżkach, bo wprawdzie ostatnie pola zapewniają najwięcej punktów, to jednak wczesne zakończenie daje punkty ujemne.

W swojej turze gracz zagrywa jedną kartę (mając 8 na ręce), lub też jedną odrzuca. Następnie przesuwa odpowiedni pionek po ścieżce. Na wielu polach widnieją żetony zapewniające różne premie – albo punkty dodatkowe (liczone na torze punktacji), albo dodatkowy ruch na ścieżce, albo też kamienie życzeń, potrzebne pod koniec gry, by uniknąć ujemnych punktów.

Gra ulega zakończeniu gdy w sumie 5 pionków osiągnie 7 pole (lub dalsze) na swych ścieżkach.

4. Ingenious

Ingenious to nowa, abstrakcyjna gra znanego twórcy Reinera Knizia (autor takich gier jak Keltis, Zaginione Miasta, Tygrys i Eufrat). Gracze układają kolorowe żetony na sześciokątnej planszy, zbierają punkty, blokują żetony przeciwnika i starają się chronić samych siebie przed zablokowaniem przez innych.

Szalenie elegancka mechanika wręcz zmuszająca do przeprowadzenia kolejnej i kolejnej rozgrywki sprawia, że Ingenious jest doskonałym wprowadzeniem do planszówek w abstrakcyjnym, ale bardzo przyjaznymstylu. Gra jest genialnie prosta i po prostu genialna!

Gra otrzymała nagrody m.in.:

  • Najlepsza gra umysłowa 2005 roku według Stowarzyszenia MENSA
  • Najlepsza gra rodzinna 2006 według największego na świecie serwisu gier planszowych Boardgamegeek.com.
  • Finalista Best Abstract Game Games 100 2004
  • Finalista Game of the Year Germany 2004
  • Finalista International Gamers Award 2004
  • Finalista Deutscher SpielePreis (piąte miejsce) 2004

5. Might & Magic: Duel of Champions

Prawdziwa gratka dla fanów karcianek. Gra komputerowa z gatunku MMO wyprodukowana i wydana w 2012 roku przez firmę Ubisoft. Gra polega na karcianych bitwach pomiędzy graczami. Pole bitwy składa się z 16 pól, a każdy z graczy może zagospodarować po 8 z nich. W grze istnieją karty bohaterów, stworzeń, zaklęć, wydarzeń i łutu szczęścia. Rozgrywka ma charakter turowy, a celem gry jest zbicie punktów życia wrogiego bohatera do zera. Gra jak przystało na Ubisoft jest dopracowana, grafika i mechanika są wciągające.

Gra jest obecnie dostępna w 7 językach: angielskim, niemieckim, francuskim, rosyjskim, włoskim, hiszpańskim i polskim.

6. Small World 2

Small World to gra, w której gracze prowadzą swoje nacje w świecie, który jest po prostu za mały, aby pomieścić je wszystkie…

Small World, stworzony przez Philippe Keyaerts jako następca jego szeroko nagradzanej poprzedniej gry Vinci, to świat zamieszkany przez różnorodne rasy – krasnoludy, czarodziejów, amazonki, gigantów, orki a nawet ludzi. Każda z tych nacji posyła do walki swoje armie – wszystko, aby zdobyć chociaż odrobinę nowego terytorium i wymazać inne plemiona z powierzchni ziemi.

Niestety, cywilizacje w miarę wzrostu zatracają swoją dynamikę i możliwości rozwoju, dopada je stagnacja a w końcu upadek. Kluczem do zwycięstwa w Small World jest nie tylko wybór spośród 14 ras i 20 specjalnych mocy; najważniejsze to przewidzieć upadek i w odpowiednim momencie wycofać się z danej cywilizacji, udzielając swojego poparcia nowej sile, która rozwinie się na gruzach tych, którzy przeminęli.

Co znajdziesz w Small World:

  • przepiękne ilustracje utrzymane w bajecznym klimacie fantasy
  • najwyższą jakość wydania, będącą wizytówką Days of Wonder
  • czytelne, przystępnie wyjaśnione i zilustrowane zasady gry
  • warianty rozgrywki dopasowane do 2, 3, 4 lub 5 graczy (zmienna wielkość planszy)
  • 20 specjalnych mocy, co w kombinacji z 14 rasami daje 280 możliwości tworzenia własnej cywilizacji
  • dynamiczną, płynną rozgrywkę bez przestojów i długiego oczekiwania na swoją kolejkę
  • losowy dobór nowych cywilizacji, które spowoduje, że każda partia będzie inna od poprzedniej

Cywilizacje pojawiające się w grze składają się zawsze z dwóch elementów – rasy (np. Elfy) i zdolności specjalnej (np. Waleczne). Zarówno zdolności jak i rasy są bardzo zróżnicowane, a w grze możesz pokierować m.in. tak egzotycznymi cywilizacjami jak Bagienne Trolle, Żeglujący Czarodzieje, Handlujące Szkielety czy Latające Ghoule!

Pobierz aplikację w sklepie App Store

7. Pandemia (Pandemic)

Wciągająca gra o nieuchronnej zagładzie ludzkości. Cztery choroby wydostały się na świat i przed drużyną specjalistów w różnych dziedzinach stanęło zadanie odnalezienia szczepionek na te epidemie, zanim ludzkość zostanie unicestwiona.

Gracze muszą współpracować ze sobą, wykorzystując silne strony swych postaci i dobrze planować strategię, jaką wykorzystają, by pozbyć się chorób, zanim w serii coraz gwałtowniejszych epidemii opanują one cały świat. Na przykład Specjalista Operacyjny potrafi budować laboratoria badawcze, potrzebne do tego, by wynajdywać szczepionki na choroby. Naukowiec potrzebuje tylko 4 kart konkretnej choroby, by ją wyleczyć, zamiast zwyczajowych 5.

Choroby rozprzestrzeniają się jednak przerażająco szybko, zaś czas ucieka. Drużyna musi jednocześnie starać się powstrzymywać napór epidemii na dotkniętych nimi obszarach oraz wynajdywać szczepionki.

Grę pobierzecie na iPada za 5,99 euro.

8. Wsiąść do pociągu: USA (Ticket to Ride)

2. października 1900 roku. 28 lat wcześniej londyński ekscentryk Phileas Fogg wygrał swój słynny zakład o podróż w 80 dni dookoła świata. Teraz, u progu nowego wieku nadszedł czas na nową „niewiarygodną podróż”. Starzy przyjaciele, którzy zebrali się by uczcić wygraną Fogga podejmują nowe wyzwanie.

Stawka – 1 milion dolarów – zwycięzca bierze wszystko. Cel: kto może odwiedzić koleją najwięcej miast w Ameryce Północnej, w 7 dni! Przygoda rozpoczyna się już teraz…

Wsiaść do Pociągu: USA zdobyła prestiżową nagrodę „Gra Roku” (Spiel des Jahres) – została oceniona przez grono ekspertów za najlepszą grę wydaną w roku 2004. Od tego czasu pozostaje jedną z najwyżej ocenianych gier planszowych na świecie! We Wsiąść do Pociągu: USA gracze otrzymują na początku zestaw biletów (zadań), które mają zrealizować – na przykład „San Francisco – New Jork” czy „Los Angeles – Atlanta”. W czasie gry budują trasy z wagoników na mapie Stanów Zjednoczonych, przy czym dwie osoby nie mogą przejechać tą samą trasą (chyba że jest tam podwójna linia).  Gra wymaga strategii i taktycznego myślenia, które pozwoli jak najkorzystniej zrealizować swoje zadania, zablokować przeciwników i przechwycić najlepsze trasy. Jednocześnie ma bardzo proste zasady, które można wyjaśnić w ciągu kilku minut!

Wsiąść do Pociągu: USA jest szczególnie polecana osobom, które rozpoczynają swoją przygodę z grami planszowymi, co nie znaczy jednak, że nie stanowi wyzwania także dla wyrafinowanych amatorów tej rozrywki. To gra dla każdego – mogą się w nią bawić już kilkuletnie dzieci jak i dorośli ludzie. Udane połączenie elementów strategii i szczęścia pozwala na wygraną nawet początkującym.

Dlaczego MUSISZ mieć tę grę?!

Fantastycznie proste zasady, które można wytłumaczyć w trakcie rozkładania gry. To jedna z tych nielicznych gier, przy której naprawdę dobrze bawi się cała rodzina! Do tej gry uda Ci się zachęcić oporne rodzeństwo jak i nigdy-w-nic-nie-grających rodziców :)

Mechanika gry banalnie prosta, a przy tym dająca ogromne możliwości wyboru i podejmowania strategicznych decyzji. Dzięki temu przy grze wspaniale bawią się 6-latki (sprawdzone), 12-latki (sprawdzone) jak i 30- czy nawet 40- latki!

Wybrane nagrody zebrane przez grę:

  • Zwycięzca Gra Roku (Niemcy) 2004 Gra Roku 2004
  • Finalista Deutscher SpielePreis 2004r.
  • Finalista Najlepsza Rodzinna Gra Roku według Games 100 2005r.
  • Nominowana do Najlepszej Strategicznej Gry Roku przez International Gamers Awards w 2004r.
  • 8. miejsce na liście 100 najlepszych gier wszechczasów wg serwisu Fluffy Snoop

9. Agricola

Świetna gra symulacyjno-ekonomiczna! Przenieśmy się w czasie do roku 1670. Zaraza szalejąca w Europie Środkowej od 1348 roku w końcu została przezwyciężona. Na nowo odżywa cywilizacja. Ludzie coraz częściej odnawiają i rozbudowują swoje domostwa. Łąki przekształca się w użytki rolne, na których uprawia się zboże i warzywa. Głód panujący przez ostatnie lata spowodował, że ludzie jedzą teraz więcej mięsa (nawyk, którego my – ludzie żyjący w dostatku – nie porzuciliśmy do dnia dzisiejszego).

Jak grać?

Gracze rozpoczynają grę, posiadając dwóch członków rodziny mieszkających w dwuizbowej drewnianej chacie. W każdej rundzie gracz wysyła członków rodziny do pracy (wykonują oni różne akcje). Jeśli gracz uzbiera odpowiednią ilość drewna i trzciny , może rozbudować chatę oraz powiększyć rodzinę. Powiększanie rodziny umożliwia wykonanie większej liczby akcji, ale również wiąże się z koniecznością pozyskiwania większej ilości żywności. Gracz orze pola oraz obsiewa je, aby pozyskać żywność.

Rosnące na polach zboże i warzywa są zbierane podczas żniw. W tym samym czasie na świat przychodzą również młode zwierzęta. Aby można było rozwijać hodowlę, potrzebne są ogrodzone pastwiska , na których wypasać się będzie owce, dziki i krowy. Pomocnicy oraz Usprawnienia wspomagają rozwój gospodarstwa. Każda karta daje graczowi konkretne korzyści w grze. Punkty zwycięstwa można otrzymać za przebudowę drewnianej chaty w glinianą oraz za jej późniejszą przebudowę w kamienny dom. Najwięcej punktów zwycięstwa można jednak otrzymać przez przyczynianie się każdego dnia do zwiększenia komfortu życia i powiększenie rodziny.

Gracz używa do rozgrywki czternastu spośród 169 różnych kart Pomocników i 149 różnych kart Usprawnień. Gwarantuje to, że każda gra będzie inna. Dodatkowe zasady dotyczące gry w wariancie jednoosobowym oraz rodzinnym (uproszczonym) zapewniają możliwość gry w różnych warunkach oraz z osobami o różnym doświadczeniu. W grze pojawia się bardzo wiele możliwości i dróg do zwycięstwa. Punktowana jest prawie każda działalność – zarówno rozwój rodziny i domu, jak i hodowla zwierząt czy uprawa zbóż i warzyw. Dodatkowo, Agricola świetnie skaluje się od 2 do 5 graczy, a nawet pozwala na rozegranie samodzielnej gry (także w formie „kampanii”)!

Gra została laureatem konkursu Gra Roku 2009, otrzymując zarówno główną nagrodę (przyznawaną przez kapitułę konkursu) jak i Wyróżnienie Graczy przyznawane w otwartym plebiscycie przez czytelników serwisu Gry-Planszowe.pl.

Inne nagrody zebrane przez grę:

  • 2009 Gra Graczy – Gamesfanatic.net
  • 2009 Golden_Ace, Special Jury
  • 2008 BoardGameGeek Golden Geek
  • 2008 Spiel des Jahres Winner, Special Prize for Complex Game
  • 2008 J.U.G. Winner, Game of the Year
  • 2008 Deutscher Spiele Preis Winner, Game of the Year
  • 2008 International Gamers Award Winner, General Strategy/Multi-player Game
  • 2008 Hra roku Winner
  • 2008 Spiel der Spiele (Austria) Spiele Hit für Experten
  • 2008 Tric Trac d’or, Winner, Game of the Year
  • 2008 Jda „Juego del Año en España” Winner
  • 2007 Meeples’ Choice Award Winner

Grę pobierzecie z App Store’a za 5,99 euro.

10. Hive

Rój jest logiczną grą dla 2 graczy w wieku od 9 lat. Celem gry jest otoczenie królowej przeciwnika. Każdy gracz ma 11 płytek przedstawiających 5 różnych owadów. Gracze wykonują swoje ruchy na zmianę. W swoim ruchu mogą albo dołożyć owada do roju, albo przesunąć jedną z wcześniej zagranych płytek.

Każda płytka posiada unikalny sposób poruszenia (jak w szachach) naśladujący ruch przedstawionego na niej owada. Na przykład, konik polny jest jedynym owadem potrafiącym przeskakiwać inne płytki.

Hive

Proste reguły i ogromna ilość dostępnych kombinacji sprawiają, że Rój jest prawdziwym wyzwaniem dla graczy ceniących sobie intelektualną rozrywkę. Gracze muszą wykazać się umiejętnościami strategicznego planowania, taktycznego myślenia i wyobraźni przestrzennej. Kluczem do zwycięstwa jest sprytne atakowanie królowej przeciwnika i pozostawienie wystarczających odwodów do obrony własnej.

Elegancka torba służąca do przechowywania płytek sprawia, że grę łatwo się przenosi i przechowuje, a niewielkie rozmiary i brak planszy umożliwiają rozgrywkę praktycznie w każdym miejscu.

Rój został uznany przez MENSA za najlepszą grę umysłową 2006 roku! Inne rekomendacje są zbędne!

Mam nadzieję, że powyższe gry planszowe na tablety przypadły Wam do gustu, a może je już znacie z wersji planszowych? Jeśli graliście w inne ciekawe odpowiedniki gier planszowych, logicznych lub karcianych na tablecie z iOS-em lub Androidem śmiało wpisujcie do komentarzy. Wkrótce przygotujemy kolejną część z zestawieniem gier – tymczasem miłego grania!

Zobaczcie także nasze inne zestawienia gier:

źródło: opisy gier pochodzą z Wikipedii, i serwisu Rebel.pl